تستوسترون می تواند از دیابت نوع 2 در مردان جلوگیری کند

16دسامبر 2020 - بزرگترین تحقیقی که تاکنون در مورد درمان تستوسترون انجام شده است، نشان داد که بیش از تأثیر یک برنامه سبک زندگی سالم، درمان با تستوسترون از دیابت نوع 2 تازه تشخیص داده شده در مردان جلوگیری می کند یا آن را برعکس می کند.

این مطالعه با نامT4DM (تستوسترون برای پیشگیری از دیابت شیرین[1]) توسط دانشگاه آدلاید انجام شد و شش مرکز تخصصی در سراسر استرالیا در آن شرکت داشتند.

مطالعه ی T4DM، یک کارآزمایی بالینی تصادفی دوسوکور و کنترل- دارونما بود. نتایج این تحقیق بصورت آنلاین در The Lancet Diabetes & Endocrinology منتشر شده است.

در مطالعه ی T4DM،بیش از 1000 مرد 50 تا 74 ساله دارای اضافه وزن یا چاق بررسی شدند. همه مردان در برنامه سبک زندگی WW(که قبلاً به عنوان ناظران وزن یا Weight Watchersشناخته می شد) ثبت نام کرده بودند. آنها می توانستند در گروه ها از طریق وب سایت، برنامه ی نرم افزاری یا هر ترکیبی از آن شرکت کنند. به نیمی از مردان هر سه ماه یکبار تستوسترون طولانی الاثر و به نیمی دیگر دارونما تزریق شد.

پس از دو سال درمان، 87 نفر از 413 مرد (21 درصد) در گروه دارونما (بر اساس آزمایش تحمل گلوکز خوراکی)، و تنها 55 نفر از 443 مرد (12 درصد) در گروه تستوسترون به دیابت نوع 2 مبتلا بودند. مردان در هر دو گروه وزن خود را از دست دادند (به طور متوسط ​​3 تا 4 کیلوگرم) و تحمل گلوکز به ترتیب در 43٪ و 52٪ از مردان گروه دارونما و گروه تستوسترون نرمال شد.

یافته های دیگر پس از دو سال درمان مردان با تستوسترون در مقایسه با دارونما عبارت بود از:

•         کاهش قند خون ناشتا

•         کاهش بیشتر چربی بدن

•         افزایش توده عضلانی اسکلتی و قدرت گرفتن دست

•         بهبود عملکرد جنسی

•         در رفاه و کیفیت زندگی دو گروه هیچ تفاوتی مشاهده نشد.

شایعترین عارضه ی جانبی در 22٪ از مردان تحت درمان با تستوسترون، افزایش غلظت گلبولهای قرمز در خون بود، که می تواند به طور بالقوه منجر به تغلیظ خون(sludgy blood) شود.

محقق ارشد، پروفسور Gary Wittert، مدیر مرکز بهداشت و سلامت مردان Freemason در دانشگاه آدلاید، گفت: نتایج مطالعه ی ما نشان می دهد که علاوه بر کاهش وزن متوسط ​​که با تغذیه ی سالم و افزایش فعالیت بدنی حاصل می شود، تستوسترون دارای فواید اضافه ای در جلوگیری یا معکوس کردن دیابت نوع 2 در افرادی است که این بیماری اخیراً در آنها تشخیص داده شده است.

با این حال، این نتایج لزوماً به معنای تجویز تستوسترون برای این افراد نیست. ما می دانیم که مردان در معرض خطر دیابت نوع 2 ، معمولاً دارای اضافه وزن و یا دارای اختلالات مزمن دیگری هستند که تشخیص داده نشده اند یا بخوبی مدیریت نشده اند. مصرف بیش از حد الکل در این مردان بندرت است اما دچار اختلالات خواب یا خلق و خو هستند. کاهش وزن به روش تغییر رفتارهای سبک زندگی به رفتارهای سالم همچنان بعنوان یک روش استاندارد است.

برای تعیین اینکه آیا اثرات مفید تستوسترون بیش از دو سال ادامه دارد، آیا درمان طولانی مدت بی خطر است و آیا سایر اشکال تستوسترون دارای مزایا یا خطرات مشابهی هستند، تحقیقات بیشتری لازم است.

پروفسور Wittert،گفت: نوشتن نسخه پزشکی ممکن است سریع و آسان باشد اما جایگزین ارزیابی جامع و ارائه مدیریت جامع برای بهبود سلامت مردان نمی شود.

پروفسورBu Yeap ، از دانشکده پزشکی دانشگاه استرالیای غربی و رئیس انجمن غدد درون ریز استرالیا، که یکی از محققان این مطالعه بود، گفت: این یک مطالعه ی مهم است که مجددا توجه محققان را به روشهای دیگر برای جلوگیری از دیابت در مردان در معرض خطر، جلب کرده است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-12-testosterone-diabetes-men.html

 



[1]Testosterone for the prevention of Diabetes Mellitus